La Fontcalda

Entre les serres de La Mola i El Crestall hi ha el riu Canaletes. L’aigua d’aquest riu brolla a 28 graus, i discorre per una gorja fins arribar al Santuari i Balneari de la Fontcalda, el tresor amagat que proposem descobrir en aquest article.

Hi ha força motius per venir a descobrir La Fontcalda. És un lloc on passar-hi el dia banyant-se al riu, a la zona de picnic o aprofitant el restaurant, però també pel camí que se segueix per arribar-hi.

Cóm arribar-hi

Per arribar en moto a La Fontcalda hem de agafar la carretera que uneix Gandesa amb El Pinell de Brai. Si anem en aquest sentit trobarem al poc de començar la carretera un desviament a mà dreta. Aneu amb compte, que és motl fàcil passar de llarg! En sentit contrari el trobaríeu a l’esquerra després de fer unes quantes corbes. Aquest gir no és gaire bo, ja que no hi ha espai per esperar-se, de manera que si hi ha trànsit gairebé és preferible arribar a Gandesa i girar cua allà, doncs realment está a pocs minuts.

Un cop agafem aquest desviament comença la Parrada. L’estat de l’asfalt no és massa dolent, però sovint ens hi trobarem grava i forats, tot i que no ens han de preocupar gaire. En gran part del camí ens podem creuar amb un cotxe sense que cap dels dos hagin de sortir de la via. Sobretot fins que arribem al carener de la muntanya. Aquí val, i molt, la pena aturar-se i gaudir de les vistes que tindrem.

Seguirem una estona per l’altra banda del carener en el que la carretera es converteix en un mirador lineal. Tornarem a creuar el carener i entrarem en la part més dolenta. La carretera comença a baixar a través d’una pendent força pronunciada i amb girs cecs de 180 graus molt tancats. Pràcticament tot el descens és així, i recomanem fer sonar el clàxon per avisar els vehicles que hi pugui haver a l’altra banda de la nostra presència. El descens acaba just al nostre destí.

El Santuari de la Fontcalda

El Santuari de la Fontcalda es va construir al S XIV, quan els feligresos creien en les propietats curatives de l’aigua termal de La Fontcalda. Durant els mesos de Juliol i Agost encara s’hi oficia missa a les 6 de la tarda.

El primer diumenge de Maig se celebra una processó a La Fontcalda des de la plaça de l’esglèsia de Gandesa, que comença a les 7 del matí i ocupa tot el dia, vestigi de les antigues processons que feiens els creients de la zona.

Menjar a La Fontcalda

A l’edifici que ocupava el Balneari s’hi ubica el Restaurant de la Fontcalda, que ha canviat la gestió al Juliol de 2020, i que ofereix menjar tradicional, que obre de dijous a diumenge.

De la mateixa manera hi ha una zona de picnic força gran amb barbacoes i taules per què els excursionistes puguin gaudir-ne.

El Riu Canaletes

La principal atracció és, sens dubte, el riu. transcorre en un punt espectacular, entre parets de pedra de les muntanyes, i es configura en diferents espais que podem recórrer fàcilment gràcies a un camí que hi ha preparat.

En resum, un lloc fantàstic per remullar-se i refrescar-se una mica enmig d’una sortida en moto. O un lloc fantàstic on anar en moto i passar-hi el dia. O un lloc fantàstic, que ho és, sense més.

[td_block_title title_tag=”h4″ custom_title=”Rutes en moto que passen per La Fontcalda” content_align_horizontal=”content-horiz-left”] [td_flex_block_5 art_title_pos=”bottom” info_pos=”bottom” art_excerpt_pos=”bottom” art_audio_pos=”bottom” modules_category=”image” btn_pos=”bottom” hide_audio=”yes” limit=”1″ all_modules_space=”0″ show_btn=”none” post_ids=”1932″]